Vill ni förbättra er kommunikation, arbeta effektivare samt öka engagemang och motivation?  

Toppen, då har ni kommit rätt! Changing Perspective hjälper er att ta steget mot att bli ett mer välfungerande team och en mer framgångsrik organisation. Hur? Jo, genom att noggrant undersöka både er kultur såväl som er struktur för att se var er största utmaning, tillika största potential, finns.

Tillsammans utvecklar vi kommunikation, samarbete och ledarskap som bidrar till att skapa hållbara medarbetare som kan hantera de utmaningar som vår snabbföränderliga tid kräver. Hållbara medarbetare mår bättre, är mer engagerade, motiverade och kreativa. Högt engagerade medarbetare bidrar till upp till 60 procent högre kundlojalitet, upp till 80 procent högre produktivitet och upp till dubbelt så hög lönsamhet! Dessutom har organisationer med högt engagerad personal så mycket som 72 procent lägre personalomsättning och 55 procent lägre sjukfrånvaro.  Win-win så att säga! 


Låter detta intressant?

2020

Det är många som är stressade nu, som mår dåligt och är rädd för covid-19, folksamlingar, att smitta nära och kära eller för hur livet kommer att se ut när covid-19 inte längre hotar våra samhällen, familjer och hälsa så som det gör idag. Därför är det viktigare än någonsin att se till att du gör det bästa för att bygga upp dig- mentalt och fysiskt!
 
Som stresscoach vill jag gärna hjälpa dig med det mentala, att hjälpa dig inte gå in i katastroftankar, att hjälpa din hjärna och din kropp att stressa ner. För det är ju så, vår hjärna kan inte skilja på stressande, hotfulla tankar eller fysiska hot som stressar oss. Reaktionen i kroppen blir densamma; blodet går till musklerna, vätskorna i ögon, näsa och mage (för att nämna några) minskar och andningen blir snabbare. Detta leder kanske till att du sover sämre, kanske äter sämre för att få mer snabb energi och även tar upp mindre näring från din mat vilket tillsammans att ditt immunförsvar blir sämre- precis det vi inte vill!
 
Så hur gör du då för att hålla dina tankar lugna, konstruktiva och sunda? Där är vi alla olika men jag vill gärna hjälpa dig hantera just din situation. Därför kan du just nu prova på stresscoachning med mig GRATIS. Vi träffas digitalt i 30 min så att du kan få känna efter om coachning är något för dig. Om du kommer fram till att det är det så har jag satt samman ett coachningspaket som är både lite mindre och billigare än vad jag normalt sett tar. Klicka här för att anmäla ditt intresse genom att fylla i kontaktformuläret!
 
Motion och rörelse är väldigt viktigt för att hålla stressen nere och tankarna klara. För att hjälpa dig med den fysiska biten har min samarbetspartner Emil (som även är en av Sveriges bästa personliga tränare) har satt ihop ett träningsschema som du kan göra hemma för att hålla igång när du kanske inte kan gå på gymmet, spela innebandy eller simma så som du brukar. Du kan ladda ner den via min LinkedIn-profil. Med den kommer en QR-kod där du kommer in till mitt erbjudande om att köpa Gå Svårt-appen där jag har varit med och bidragit med stressreducerande övningar.
 
Mitt viktigaste och enklaste tips just nu- djupandas när du känner dig stressad och tankarna springer iväg med dig! Och kom ihåg, inget varar för evigt..
 
Ta hand om dig!
 
Bästa hälsningar
Carina

Läs hela inlägget »

I en tid då ord som effektivitet, möjlighet och flexibilitet känns som fokus för mycket av det vi gör, både i arbetslivet och privat, kan ord som tid, prioritering och reflektion lätt hamna i skymundan. Våra flexibla arbeten låter många av oss arbeta varifrån som helst- om det är på bussen, hemifrån, från vårt öppna kontorslandskap eller solstolen - för hur många har inte hört kollegan säga ”Jag tar med datorn på semester, så kan jag hålla lite koll på min mailbox”?
 
Många tror att ju mer vi jobbar desto mer effektiva är vi och desto mer bidrar vi till vår organisation. Visst borde det vara så? Ju mer tid man lägger in, desto fler kunder man träffar, ju fler fall man hanterar, desto fler samtal man tar så måste man ju logiskt sett vara mer effektiv och bidra mer, eller hur?! Vi springer snabbare, gör mer, träffar fler och glömmer det viktigaste. Att ta ett steg tillbaka - reflektera, utvärdera, prioritera och agera. Inte för att skapa mer av det vi har haft förr, utan för att skapa smartare lösningar för det som komma skall d.v.s. hållbara lösningar för framtiden, dess utmaningar och problem. Hållbara lösningar för oss som människor, så att vi inte behöver jobba på ett sätt som bidrar till att sjukskrivningstalen för stressrelaterad ohälsa fortsätter att stiga i en skrämmande takt.
 
Jag har sagt det så många gånger- ”Man blir inte smartare ju mer man jobbar!” men jag glömde att lyssna på mitt eget råd. Jag var en av dem som jobbade slut på mig själv - inte för att någon tvingade mig men för att det fanns så mycket roliga möjligheter, en flexibilitet att jobba hur mycket och varifrån som helst och i ett försök att vara väldigt effektiv. Det är nu två år sedan och jag har sedan dess övat mycket på att reflektera, prioritera och lägga min tid på det som skapar mest värde.
 
Du kan inte leda dig andra längre än du har lett dig själv.
 
Om du vill ha tips, tricks och idéer på hur du kan leda dig själv bättre och hantera din stress på ett sätt som minskar den, är du varmt välkommen på mitt event på Media City Evolution i Malmö den 25 mars – mer info och anmälan i länken här.

Vill du ha mer information eller inspiration till hur ni i din organisation kan jobba hälsofrämjande med både kultur och struktur är du varmt välkommen att kontakta mig

Photo by Yeshi Kangrang on Unsplash

Läs hela inlägget »

En av de sakerna som gjort att människan har kunnat utvecklas på det sättet vi har gjort är vår förmåga att kommunicera. Vi gör det hela tiden varje dag- via mail och telefon, i möten och workshops, när vi inte tror det och genom hur vi agerar. Hur är det då möjligt att vi med så mycket övning ändå inte riktigt får kläm på det där med kommunikation?
 
En väl fungerande och kommunikation och dialog är så viktig att den finns med i Arbetsmiljöverkets föreskrift om Organisatorisk och Social Arbetsmiljö!! För att kunna bidra med en väl fungerande kommunikation måste vi börja med förståelse för hur jag själv kommunicerar och hur jag kan uppfattas av andra men även at vi tillsammans kommer överens om hur vi vill kommunicera och hålla varandra ansvariga för det genom att t.ex. kunna hänvisa till spelregler. Vill vi ha ett positivt klimat där vi kan stödja, visa intresse, tillåta olikheter och berömma så behöver vi både förstå hur andra kan uppfatta ens enga kommunikationsstil samt att vi ger oss möjlighet att öva på hur vi för bättrar vår kommunikation gentemot andra.
 
För dig som vill ge dig själv en möjlighet att få insikt om hur du kan uppfattas och även hur du blir bättre på att kommunicera med andra håller jag en lunchworkshop i ämnet den 18 mars på Minc- Malmös Inkubator. Eventet kommer att vara på engelska och du hittar mer information samt anmäler dig här!

Läs hela inlägget »

När man är egenföretagare och vill förändra världen kan det ibland kännas lite ensamt och motigt, därför är det så viktigt att omge sig med inspirerande människor som brinner för samma sak! Jag har därför gått samman med Medveten Livsstil Sverige AB och bidragit till appen Gå Svårt på områden kring återhämtning.

För mig var det lätt att välja att arbeta med Emil Isaksson, personlig tränare och hälsoinspiratör, och Medveten Livsstil på grund av att vi har samma övertygelse kring att förändring sker i små steg. Vi har även samma passion för att skapa bra och lättillgängliga verktyg för att hjälpa och stötta människor att göra lite sundare val i sin vardag. Genom att hjälpa människor ändra perspektiv på vad de behöver göra för att bli mer hälsosamma kommer vi  tillsammans att bidra till ett hållbarare Sverige!

Vad det kostar? För 490:- kan du registrera upp till 4 st användare, så hela familjen kan vara med! Du hittar mer information här

Läs hela inlägget »

I måndags skrev jag om hur sjukfrånvaron för chefer, på grund av psykisk ohälsa, har tredubblats de sista fem åren. Vi behöver göra något åt denna trend, på flera olika nivåer!

Samhället i sig har ett ansvar för att se till att ha bra rutiner och behandlingar för om man känner att arbetet och livet tillsammans börjar bli för mycket, att man börjar få fysiska och/eller psykiska symtom från stress och erbjuda hjälp och stöd innan och efter man hamnar i en sjukskrivning. Och om man väl hamnar där så finns det tyvärr väldigt stora förbättringsmöjligheter för att kunna möta dem som tampas med psykisk ohälsa och stress.  

Många arbetsgivare börjar göra insatser och nosa på hälsofrämjande insatser för att motarbeta en utveckling som man exempelvis fångar upp i en medarbetarundersökning eller tidiga trender i stigande sjukfrånvaro. Mycket mer kan dock göras och jag hävdar att tid investerad i att skapa en sund organisationskultur och arbetsprocesser som inte är individberoende, är ett måste för att kunna skapa sundare arbetsplatser.

Sen kommer vi till vad man kan göra ur individperspektivet: Hur kan jag ta mer ansvar för att se till att jag mår bra? Syrgasmaskliknelsen är något jag hör vitt omkring mig men vi måste ju faktiskt göra något annorlunda och inte bara prata om det. Jag vill hjälpa fler att ge sig själva bättre förutsättningar och har därför satt samman denna korta, gratiskurs som jag kallar ”Första hjälpen för stressade”. Den är till för dig som kanske börjat skämta lite om Alzheimers light eller som känner att det är lite mycket nu. Du får tillgång till den genom att klicka på länken och anmäla dig. Ta hand om dig!

Läs hela inlägget »

En ny statistiksammanställning i Chefshälsorapporten från Previa visar att antalet sjukdagar på grund av psykisk ohälsa på sex år har gått från 28 till 78 sjukdagar per 100 chefer och år. Hårdast drabbade är kvinnor i chefsposition även om ett visst trendbrott ses från 2019, men till gengäld så ökade sjukskrivningarna för män i chefsposition. Sjukfrånvaron på grund av psykosociala besvär ökar mer än någon annan kategori och har gått från 49 till 113 dagars sjukdagar per år.
 
Vad beror då detta på? Orsakerna kan vara många och kan inte alltid återfinnas endast på arbetet men dagens arbetsliv har ändrats bara sedan Previa började mäta 2014. Digitaliseringen gör att gränserna mellan privat- och arbetsliv suddas ut och flexibiliteten innebär att man kan arbeta varsomhelst, närsomhelst och i stort sett hur mycket som helst. Kraven på dagens chefer är höga- höga krav på effektivitet, tillgänglighet samt ofta höga förväntningar att leverera kring högt satta (och kanske otydliga) mål både från medarbetare och ledning. Resultatet blir en chef som har svårt att leva upp till kraven från sig själv, sina medarbetar och sin ledning och som till slut, duckar under för stressen och arbetsbelastningen. (Källa:
Previas Chefshälsorapporten 2019)
 
Jag är en siffra i Previas statistik. För snart två år sedan blev jag sjukskriven pga jag under allt för lång tid hade pressat och stressat alldeles för mycket. Jag var i en ansvarsfylld roll med mycket utvecklingsmöjligheter och -friheter, ledarskap på distans och en ”can do”-attityd som genomsyrade hela koncernen. Där fanns inget ”stopp” och man blev aldrig klar, precis som i så många andra jobb. Jag upplevde att jag till slut satt med åtminstone två heltidstjänster tills hjärnan och kroppen en dag sa ”STOPP”.

Tillfrisknandet har varit en lång resa med många tankar om hur man kan göra saker och ting annorlunda. För vi måste göra något annorlunda, vi måste ändra perspektiv på hur vi leder och fördelar arbete, hur vi mäter värde och framgång och framför allt- ändra perspektiv på vilken kultur vi vill ha i arbetslivet och hur vi hjälper varandra att sätta gränser och jobba smartare, istället för mer. Detta är anledningen till varför Changing Perspective finns, för att bidra till att vi tillsammans bygger mer hållbara och hälsofrämjande arbetsplatser med en hög grad av engagemang, lönsamhet och innovationsförmåga. Kontakta mig om ni vill veta mer om hur!

Läs hela inlägget »